Meeting

BS.net: Webinar integratie eLys

Vanaf 1 januari 2026 stappen alle Vlaamse lokale besturen over op eLys, het nieuwe digitale platform voor de verwerking van overlijdens. De ontwikkeling van de koppeling met uw burgerlijke stand toepassing verloopt volgens planning, twee pilootbesturen starten respectievelijk in november en december met het gebruik van eLys.

Om ervoor te zorgen dat uw bestuur tijdig klaar is voor deze overgang, vragen wij om twee belangrijke acties uit te voeren én nodigen wij u uit voor een informatiewebinar.

1. Ondertekening toetredingsovereenkomst met Athumi (vóór 1 november 2025)
De toetredingsovereenkomst met Athumi (Vlaams Datanutsbedrijf) is verplicht op basis van de AVG-wetgeving en het decreet van 14 juli 2025 over de digitalisering van de overlijdensadministratie. De overeenkomst regelt de verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.


Ze werd op 26 september 2025 bezorgd via het Berichtencentrum van het Loket voor Lokale Besturen. Bezorg de ondertekende overeenkomst vóór 1 november 2025 door te antwoorden op het oorspronkelijke bericht in het berichtencentrum.

2. Goedkeuring van de eLys API-client in het Beheerportaal Digitaal Vlaanderen
Om uw burgerlijke stand toepassing Burgerlijke Stand.net te koppelen met het eLys-platform, moet uw API-client worden goedgekeurd in het Beheerportaal Digitaal Vlaanderen. Uw bestuur ontving hierover eerder reeds een e-mail met de nodige instructies en gegevens.


De meeste besturen hebben deze goedkeuring inmiddels afgerond, maar we vragen om dit – indien nog niet gebeurd– zo snel mogelijk in orde te brengen, zodat de aansluiting tijdig kan worden getest en geconfigureerd.

3. Webinars eLys – Informatie en demo

Om besturen te ondersteunen bij deze overgang, organiseren wij twee webinars waarin we de werking van eLys toelichten en de koppeling met Burgerlijke Stand.net demonstreren.

De inhoud is dezelfde voor beide sessies – het volstaat om één sessie te volgen. Aansluitend voorzien we ruimte voor vragen.


• 📅 Dinsdag 9 december 2025: 10.00 tot 12.00 uur
• 📅 Donderdag 11 december 2025: 14.00 tot 16.00 uur


Schrijf je in via deze link.


Voor bijkomende vragen of ondersteuning kunt u contact opnemen met burgerzaken@remmicom.be of telefonisch via 016 44 29 84.

 

Gerelateerde nieuwsberichten